Podľa informácií agentúry Reuters rozvoj tzv. duty-free ekonomiky, ktorá
zvýši výdavky na dovezený tovar, napríklad vysoko zdaňované luxusné
výrobky, je súčasťou plánu spotreby na roky 2021 až 2025.
Výdavky na duty-free tovar v Číne sa v súčasnosti sústreďujú najmä v
ostrovnej provincii Chaj-nan, ktorá vlani zvýšila ročný limit
individuálnych výdavkov na bezcolný nákup z 30.000 jüanov (3945,08 eura)
na 100.000 jüanov. Clá na dovoz spotrebného tovaru sa v rámci Číny
veľmi líšia a dane na niektoré luxusné produkty, napríklad parfémy alebo
hodinky, presahujú 30 %.
Milióny domácich turistov každoročne prúdia do chaj-nanských nákupných
centier, kam ich lákajú nízke ceny. Počty návštevníkov sa ešte zvýšili
vzhľadom na obmedzenia cestovania do zahraničia v súvislosti s pandémiou
nového koronavírusu.
V Číne je v súčasnosti viac než 300 duty-free obchodov, ktoré predávajú
rôznorodý tovar, od parfémov a kozmetiky až po odevy a obuv. Dominantným
hráčom s takmer 200 obchodmi je spoločnosť China Tourism Group Duty
Free Corp.
(1 EUR = 7,6044 CNY)